Kortti- ja maksujärjestelmähistoria Tampereella

2024
- Nysse siirtyy kuudesta vyöhykkeestä kolmeen 16.1.2024.
- Tapahtumalippu Särkänniemen kesässä ja yhteistyö Ilves Edustus Oy:n kanssa.
- Lippu- ja maksujärjestelmän uudistamisen projekti on käynnissä koko vuoden.
- Järjestelmiin tulee valmius käsitellä uudenmuotoisia henkilötunnuksia.
- Jälleenmyyntilaitteiden hallinta etänä helpottuu (Knox).
2023
- Lippu- ja maksujärjestelmän uudistamisen projekti käynnistyy – tavoitteena siirtää Nyssen matkakorttijärjestelmä korttipohjaisesta tilipohjaiseksi
- Tapahtumalippua testataan Särkänniemen joulu -tapahtumassa
- Tapahtumalipun muutoshallintaprojekti käynnistyy – tavoitteena toiminnan ja luotettavuuden parantaminen erikoistilanteissa
- Ennakkokertalippu käyttöön Nysse-alueen junaliikenteessä 1.5.2023
- Valmistaudutaan vyöhykemuutoksen käyttöönottoon
2022
- Käteistuotteet poistuvat
- Tapahtumalippu laajenee
- Yölisä poistuu kausilipuista
- Nella.fi-verkkopalvelun maksupalvelu uudistuu
- 24 tunnin hintakatto käyttöön lähimaksussa
- Tunnistepohjaisuuden kehitystyötä sekä clearing-järjestelmän uudistamista jatketaan
2021
- Lähimaksaminen käyttöön
- Tapahtumalippu pilottikäyttöön Ilveksen ja Tapparan kotiotteluihin Liigassa
- Opiskelijoiden 30 vrk kausilippu Nysse Mobiiliin
- Uusi asiakaspalveluohjelma ja jälleenmyyjien myyntilaite käyttöön
- Tarkastajasovellus käyttöön matkalippujen tarkastajille
- Ennakkokertalippu (QR-koodi) myyntiin asiakaspalvelussa ja myyntipisteissä
- Maksujärjestelmä tuotantokäyttöön raitiovaunuissa
- MobilePay ja operaattorimaksaminen maksutavaksi Nysse Mobiiliin
- MobilePay maksutavaksi Nella.fi -verkkopalveluun. Nysse Mobiilin saavutettavuusarvio ja sen perusteella tehdyt toimenpiteet sovellukseen.
2020
- Suomi.fi-valtuudet käyttöön matkakortin tilaamisessa Nella Nettilatauspalvelussa.
- Lähimaksamisen projekti käynnistyy
- Opiskelijoiden 30 vrk kausilipun pilotti Nysse Mobiilissa
- Sisäistä raportointia kehitetään
- Asiakaspalveluohjelman ja jälleenmyyjien laitteiden uudistamisen projekti käynnistetään.
2019
- Junapilotti käynnistyy ja laiturilukijat asennetaan asemille. Avorahastuspilotti alkaa linjalla 2. Mobiililipun ensimmäisessä vaiheessa otetaan käyttöön kerta- ja vuorokausilippu.
2018
- Matkakortinlukijoiden ja mobiililipun uusiminen alkaa.
2016
- Otetaan käyttöön uuden vyöhykemallin mukainen lippu- ja maksujärjestelmä.
2014
- Otetaan käyttöön uusia lippuja (mm. sarjaliput, Kelan koulumatkatukiliput), lippujen kelpoisuusalueita ja alennuksia laajennetaan.
2013
- Seutu+VR –lippukokeilu käynnistyy.
2012
- Nettilatauspalvelu otetaan asiakaskäyttöön.
2010
- Uuden informaatiojärjestelmän (IJ-2010) rakentaminen alkaa
- Uusi matkakortti otetaan käyttöön
- IJ-2010 –järjestelmän pilottikokonaisuus hyväksytään.
2009
- Nettilatauspalveluprojekti käynnistyy
- Uudet myyntilaitteet ja -ohjelmat latauspisteisiin
- Uudesta infojärjestelmästä solmitaan sopimus Logica Suomi Oy:n kanssa.
2007
- Päätettiin uuden matkakorttijärjestelmän hankinnasta
- Sopimus valitun laite- ja ohjelmatoimittajan Pusatec Oy:n kanssa allekirjoitetaan 29.10.2007.
2006
- Työsuhdematkalippu otetaan käyttöön.
2003
- Matkakortin arvolipulla voi maksaa sisäänpääsyn Tampereen uimahalleissa
- Mobiililippu (SMS) koekäyttöön.
1997
- Heinäkuusta 1997 lähtien vain uusi rahastusjärjestelmä on käytössä.
1996
- Matkakorttien lataus aloitetaan myös jälleenmyyntipisteissä
- Yhteistariffiliikenne alkaa 3.6.1996. Liikennelaitoksen lisäksi rahastusjärjestelmän ottavat käyttöön Väinö Paunu Oy, Länsilinjat Oy, Alhonen & Lastunen Oy (nykyinen Veolia Transport Tampere Oy), Valkeakosken Liikenne Oy, Luopioisten Linja Oy ja Helmikkala Ky.
1995
- Kortin lukijalaitteet tulevat kaikkiin liikennelaitoksen autoihin
- Matkakorttien alustus ja myynti alkaa liikennelaitoksen neuvonnoissa.
1993
- Kaupunginvaltuusto päättää uuden rahastusjärjestelmän lippulajeista ja lippujen hinnoitteluperiaatteista.