Läntinen linjasto 2024-2025

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta hyväksyi linjastosuunnitelman vuosille 2024–2025 helmikuussa 2023. Tämän jälkeen tarkemmat palvelutasomäärittelyt hyväksyttiin vielä lautakunnassaloppuvuodesta 2023 ja alkuvuodesta 2024.

Santalahden ja Pyynikintorin välinen ratikkaliikenne käynnistyi elokuussa 2023. Reitti Lentävänniemeen asti avataan tammikuussa 2025. Läntinen linjasto 2024 -suunnitelmaan sisältyi linjoja, joiden muutokset vaikuttavat myös muiden kuin läntisten alueiden palveluun. Suunnitelman ensimmäiset linjastomuutokset otettiin käyttöön kesäkaudella 2024.  Kokonaisuudessaan uusi linjasto on käytössä 7.1.2025, kun ratikkaliikenteen käynnistyy Lentävänniemeen.

Ilmakuva Santalahden vaihtopysäkistä ja liityntäpysäköintialueesta.
Santalahden vaihtopysäkki ja liityntäpysäköintialue.

Kesäkauden 2024 tuloksia on seurattu tiiviisti ja jo nyt nähdään, että monella alueella, joissa muutoksia toteutettiin, on saatu myös lisää joukkoliikenteen käyttäjiä. Raitiotien jatkoa Lentävänniemeen ja sen vaikutuksia matkustajamääriin seurataan vuoden 2025 aikana.

Taustaa

Läntinen linjastosuunnittelu käynnistyi maaliskuussa 2022 Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan kokouksessa, jossa hyväksyttiin samalla Nyssen suunnitteluperiaatteiden päivittäminen. Suunnittelua edelsi lähes vuoden mittainen vuorovaikutusprosessi Länsi-Tampereen ja Ylöjärven asukkaiden kanssa.

Suunnittelun tavoitteena on ollut yhdistää Nyssen läntisen alueen bussi- ja ratikkaliikenne yhtenäiseksi kokonaisuudeksi sekä päivittää palvelu alueelle määritetyn palvelutason mukaiseksi.

Joukkoliikenteen käyttäjät otettiin mukaan suunnitteluun keväällä 2022 liikkumiskyselyllä, johon saatiin yli 1 400 vastausta. Tuloksia hyödynnettiin suunnittelun eri vaiheissa. Vuoden 2022 aikana julkaistiin linjastoluonnokset ja niistä kerättiin palautetta.