Maksu- ja informaatiojärjestelmät

Lippu- ja maksujärjestelmä

Tampereen seudun joukkoliikenne otti käyttöön kolmen vyöhykkeen maksujärjestelmän 16.1.2024. Uudistuksessa vyöhykkeet D, E ja F sulautuivat vyöhykkeeseen C. Vyöhykkeet A ja B säilyivät pääosin ennallaan. Muutos ei vaikuttanut lippujen hintoihin.  

Nyssen ja Särkänniemen yhteistyöpilotti sai jatkoa, ja Nysse-matkat sisältyivät päiväkohtaisiin Särkänniemi-rannekkeisiin koko kesän 2024. Nysse sopi tapahtumalippuyhteistyöstä myös Ilveksen Veikkausliiga-joukkueen kanssa, ja kaikkien Tammelan stadionilla pelattavien Veikkausliiga-otteluiden liput ja kausikortit sisälsivät matkaoikeuden Nysse-liikenteessä. 

Vuonna 2023 aloitettu lippu- ja maksujärjestelmän uudistamisen projekti työllisti matkapalveluita ja yhteistyökumppaneita myös koko vuoden 2024. Pääpaino kehityksessä siirtyi määrittelystä käytännön testaamiseen ja käyttöönoton suunniteluun. 

Informaatiojärjestelmä

Informaatiojärjestelmien kehittämisessä vuosi 2024 toi mukanaan raitiotien laajentumiseen valmistautumista sekä järjestelmien pienkehittämistä. Lentävänniemen ratikkahaaran valmistuminen ja liikennöinnin käynnistymiseen varautuminen tarkoitti pysäkkinäyttöjen laajentumisen kuudelle uudelle ratikkapysäkkiparille sekä Hiedanrannan kahdelle bussipysäkille. Lisäksi uuden osuuden matkustajainformaatio ratikoissa toteutettiin ja todettiin testauksilla toimivaksi.

Informaatiojärjestelmän taustajärjestelmään toteutettiin pienkehittämistä, jolla tavoiteltiin parannuksia esimerkiksi tiedottamisen ja lähtöjen poikkeusten luomiseen sekä monipuolisuuteen ja raportointiin. Muutenkin järjestelmän ylläpitoa jatkettiin aktiivisesti. Pysäkkinäyttöjen järjestelmään toteutettiin vuoden aikana parannuksia, joilla etenkin häiriötilanteissa mahdollistetaan paremmin näkyvä poikkeusinformaatio sekä osittain perutuista lähdöistä näytetään muutettu määränpää suunnitellun sijaan.

Infojärjestelmän matkustamonäyttö ratikassa.

Osana informaatiojärjestelmää linja-autoissa on käytössä kuljettajapäätteet. Niiden avulla kuljettaja saa tietoa esimerkiksi reiteistä, aikatauluista ja poikkeustilanteista. Uusimpana ominaisuutena otettiin loppuvuonna testikäyttöön suunniteltujen vaihtojen merkitseminen kuljettajapäätteen aikatauluinformaatioon. Värisymbolilla ilmoitetaan vaihtomatkustajia odottavan linja-auton kuljettajalle, onko vaihtomatkustajia tuova linja-auto tai ratikka saapunut aikataulussaan vai onko pieni ylimääräinen odotus tarpeen.