Viestintä ja markkinointi

Kertomusvuoden aikana tapahtui useita suuria liikennöinti- ja järjestelmämuutoksia, jotka vaativat runsaasti viestintää. Alkuvuonna oli myös työtaisteluita, jotka vaikuttivat Nysse-liikenteeseen, ja edellyttivät viestintää poikkeusliikenteestä ja esimerkiksi hyvityskäytännöistä.

Vuoden aikana viestittiin myös muun muassa hintamuutoksista, 5. elokuuta voimaan tulleesta näkövammaisten oikeudesta matkustaa Nyssen kyydissä maksuttomasti, Lempäälän robottibussikokeilusta, vuoden 2025 aikana tulossa olevaan tilipohjaiseen maksujärjestelmään siirtymisestä ja matkustajamäärien ennätyksistä.

Karttakuva uudesta kolmen vyöhykkeen mallista.

Vyöhykeuudistus – Nyssen ABC

Tammikuussa Nyssen markkinoinnissa keskityttiin 16.1. tapahtuneeseen vyöhykeuudistukseen. Uudistuksen yhteydessä vyöhykkeiden määrää vähennettiin kuudesta kolmeen.

ABC-kampanja näkyi ja kuului muun muassa paikallislehdissä, radiossa ja sosiaalisessa mediassa.

Esikoululaiset ja piirustuskilpailu

Alkuvuonna esikoululaisille tarjottiin mahdollisuus hankkia matkakortti ilmaiseksi Nella.fi-verkkopalvelusta. Samalla eskarilaisille järjestettiin piirustuskilpailu, jossa tehtävänä oli piirtää tulevaisuuden pysäkki. Voittajatyön valitsivat Nyssen asiakkaat some-kanavilla järjestetyssä äänestyksessä, ja voittajaryhmä pääsi kevätretkelle bussipesuun.

Uudistuneet kaupunkipyörät

Keväästä alkaen markkinoitiin kaupunkipyöriä, jotka saivat uuden sovelluksen ja uudet lukot. Markkinointia tehtiin muun muassa vaikuttajamarkkinoinnin keinoin yhdessä Ronja Alatalon kanssa. Uudistunut palvelu sai kiitosta asiakkailta, ja kaupunkipyörillä tehtiin kauden 2024 aikana ennätykselliset 230 000 matkaa. 

Mainoskuva kaupunkipyörästä.

Kesän linjastomuutokset

Nyssen kesäkausi toi lukuisia muutoksia linjoihin, reitteihin ja aikatauluihin. Uudistusta markkinoitiin touko- ja kesäkuun aikana monikanavaisesti. Linjastomuutos näkyi paikallislehdissä, audiokanavilla, sosiaalisessa mediassa ja matkustamonäytöillä. Lisäksi muutoslähettiläät jalkautuivat kaduille jakamaan muutosviestiä karamellien ja flyereiden muodossa.

Adventurus Nyssetys -kesäseikkailijat

Kesällä Nyssen markkinoinnissa kiinnitettiin huomiota lähimatkailuun ja paikkoihin, jonne Nyssen kyydissä pääsee helposti. Kesäkampanjan aineistoissa seikkailivat erilaiset Adventurus Nyssetys -hahmot, jotka olivat matkalla luontaiseen elinympäristöönsä kuten urbaaniin asfalttiviidakkoon ja Pyynikin dyyneille. Kampanjaa tuettiin jakamalla Kesäseikkailija-vesipulloja ja vaikuttajamarkkinoinnilla.

Sympaattinen palikka teki paluun

Edellisenä syksynä kehuja saanut palikkakampanja sai jatkoa. Kampanjassa esiintyi hyväntahtoinen palikka, joka erehdyksessä toimii juuri niin kuin ei pitäisi. Kampanjaan lisättiin uusia aineistoja asiakkailta saatujen toiveiden perusteella.

Palikkakampanjalla muistutettiin toisten matkustajien huomioimisesta ja joukkoliikenteessä matkustamisen hyvistä tavoista. Hyviä tapoja ja turvallisemman tilan periaatteita jalkautettiin myös Nysse-liikenteen kuljettajille omassa kampanjassa.

Kohti vuotta 2025

Loppuvuonna markkinoinnissa valmistauduttiin tammikuussa 2025 tapahtuneisiin linjastomuutoksiin. Kampanjan teemana oli “Länsi ei ole enää entisensä”. Joulukuun aikana muutoksista kerrottiin muun muassa matkustamonäytöillä, sosiaalisessa mediassa ja koteihin jaetussa suorakirjeessä.

Tapahtumat ja yhteistyöt

Vuoden 2024 Nysse oli mukana monessa tapahtumassa. Tällaisia olivat muun muassa K50-messut, Kangasalan kulttuuri- ja hyvinvointitori ja Hämeenpuiston Puistofiesta.

Erilaista yhteistyönäkyvyyttä tehtiin muun muassa NYTin Yrityskylä Pirkanmaan, Särkänniemen, opiskelijatapahtuma KiskoFestin, Joulutorin, jalkapallojoukkue Ilveksen sekä jääkiekon Liiga-joukkueiden Ilveksen ja Tapparan kanssa.

Nysse.fi, uutiskirjeet ja sosiaalinen media

Nyssen verkkosivusto nysse.fi kokoaa kaiken tiedon Nyssen liikenteestä ja palveluista. Verkkosivuille tehdään päivittäin yli 10 000 käyntiä. Yhteensä vuoden 2024 aikana sivustolle tehtiin 4,1 miljoonaa käyntiä.

Vuoden 2024 aikana Nyssen verkkosivuilla otettiin käyttöön erilaisia tiedonetsintää helpottavia botteja. Keväällä julkaistiin yksinkertaisia, sivustolle upotettuja visuaalisia botteja, joissa on valmiiksi mietittyjä kysymys–vastauspolkuja ja ohjauksia oikeille sivuille. Loppuvuonna julkaistiin myös tekoälyyn pohjautuva chatbotti.

Tilaajille lähetettiin vuoden aikana kuusi uutiskirjettä. Lisäksi tehtiin kohdennettuja uutiskirjeitä muun muassa kaupunkipyörien ja Nella Mobiilin käyttäjille sekä poistuvien D-, E- ja F-vyöhykkeiden asukkaille.

Nyssen suosituin sosiaalisen median kanava on Facebook. Myös Instagramin käyttäjämäärä kasvaa tasaisesti. X-tili @Nysseinfo tuottaa liikenteen häiriö- ja poikkeusviestintää. LinkedIn-kanavalla keskitytään sidosryhmäviestintään ja työelämää tukevien palveluiden esittelyihin.

Vuoden 2024 lopussa Nyssellä oli sosiaalisen median kanavilla seuraajia seuraavasti:

  • Facebook 11 826
  • Instagram 3 927
  • X 1 566
  • LinkedIn 289
  • YouTube 267.