Joukkoliikennejohtajan katsaus

Haasteesta toiseen

Vuoden 2022 keväällä koronapandemia alkoi jäädä taka-alalle mediassa ja ihmisten käyttäytymisessä. Toukokuussa Nyssen matkustajamäärät saavuttivat vuoden 2019 vastaavan ajankohdan tason ensimmäistä kertaa sitten helmikuun 2020. Kesällä mentiinkin jo reilusti yli vanhojen kuukausiennätysten ja sama tahti jatkui koko loppuvuoden. Viimeisellä vuosineljänneksellä oltiin noin 10 prosenttia korkeammalla tasolla matkustajamäärissä kuin ennen koronapandemiaa. Vuonna 2022 Nyssen matkustajamäärä oli 42,6 miljoonaa, kolme prosenttia suurempi kuin vuonna 2019.

Muissa suurissa kaupungeissa ei korona-aikaa edeltäviä lukuja vielä saavutettu. HSL:n alueella oltiin vuonna 2022 vielä yli 20 prosenttia miinuksella vuoteen 2019 verrattuna ja Turun seudulla vastaava luku oli -17 prosenttia. Johtopäätös ei ole se, että palauduimme koronapandemiasta muita nopeammin vaan se, että niitimme satoa vuoden 2021 lukuisista historiallisista uudistuksista.

Jos kysyntäpuolella jo helpotti, niin uutena haasteena ilmaantui vuoden 2022 aikana bussiliikenteen kustannustason voimakas yli 10 prosentin nousu. Energian hinta lähti nousuun jo 2021 vuoden lopulla. Vuoden alusta voimaan tullut jakeluvelvoite ja helmikuussa 2022 alkanut Ukrainan sota kiihdyttivät nousua hurjiin lukemiin. Loppuvuoden 2022 aikana kustannustason nousu jatkui mm. palkkakustannusten ja inflaation vaikutuksesta.

Nyssen tapahtumalippu vakiintui jääkiekon Liiga- ja Mestarien Liiga CHL-pelien ottelulippuihin sisältyväksi, kun Nysse, Ilves ja Tappara allekirjoittavat toistaiseksi voimassa olevat sopimukset kesällä 2022. Ilves ja Tappara tarjoavat katsojilleen edun kaikkien Liiga- ja CHL-otteluiden kaikkiin ottelulippuihin. Vuonna 2022 tapahtumalipuilla tehtiin noin 300 000 matkaa.   

ratikka ja bussi Duon pysäkillä Hervannassa

Lähimaksun suosio jatkoi kasvuaan koko vuoden ja sen helppokäyttöisyyden ansiota lienee se, että kesäliikennekauden alusta käteisen käytöstä luopuminen busseissa sujui ilman suurempaa hämminkiä.

Nysse-alueen junaliikennettä on kehitetty yhteistyössä VR:n kanssa jo pidempään. Voimakkaampi kehitys alkoi joulukuussa 2019, kun liikenne- ja viestintäministeriön junapilotti lisäsi junavuoroja Tampereen seudulla ja samassa yhteydessä aloitettiin yhteistyö Nyssen kausilippujen kelpoisuudessa myös junaliikenteessä Nysse-alueella. Siitä lähtien on vuosittain lippuyhteistyötä laajennettu niin, että vuoden 2022 aikana kaikki Nyssen matkakortille ladattavat lipputuotteet sekä mobiili- ja tapahtumaliput alkoivat kelvata myös junaliikenteessä. Elokuussa 2022 junatarjonta parani, kun Nokia, Tampere, Lempäälä ja Akaa päättivät yhteistyössä rahoittaa uudet M-junavuorot.   

Suuria uudistuksia ei vuonna 2022 lanseerattu mutta tulevia uudistuksia, joilla mahdollistetaan joukkoliikenteen kasvu Tampereen seudulla tulevina vuosina, suunniteltiin. Ratikkaliikenne laajenee Lentävänniemeen vuonna 2025 ja siihen liittyen tehtiin vuorovaikutteinen suunnittelutyö – Läntinen linjasto 2024–25. Ratikan jatkosuunnittelussa tehtiin tarkentava yleissuunnitelma Lielahti-Ylöjärvi-välille ja hankesuunnitelma Pirkkalasta Linnainmaalle. Näistä sitten lisää tulevina vuosina.

kuva Mika Periviidasta

Mika Periviita
joukkoliikennejohtaja