Raitiotien suunnittelu

Raitiotien jatkosuunnittelu eteni vuonna 2022 niin Linnainmaan, Pirkkalan kuin Ylöjärvenkin suuntaan.

Ylöjärven haaralla tehtiin tarkentava yleissuunnitelma, jossa täsmennettiin raitiotien seudullisessa yleissuunnitelmassa määriteltyjä pysäkkien sijainteja ja radan sijaintia katutilassa sekä ratkaistiin seudullisessa yleissuunnitelmassa auki jääneitä asioita mm. raitiotien risteämistavasta Vaasantien ja pääradan kanssa. Työ valmistui joulukuussa 2022.

Hankesuunnittelu Pirkkalasta Linnainmaalle jatkui koko vuoden 2022 ajan. Vuoden aikana työstettiin esimerkiksi katusuunnitelmaluonnoksia, vaikutusten arviointia, vaihtoehtovertailua, varikkoselvitystä sekä pidettiin yleisötilaisuuksia. Hankesuunnitelma on valmistumassa alkuvuodesta 2023 ja päätös hankkeen etenemisestä tehtäneen keväällä 2023.

Raitiotietä rakennetaan Sepänkadulla.

Raitiotien rakentaminen

Vuonna 2022 raitiotien rakentaminen jatkui Pyynikintorilta länteen kohti Santalahtea ja Lentävänniemeä. Rakentamistyöt saatiin päätökseen Sepänkadulla, jonne pystyttiin palauttamaan liikenne kesällä 2022. Muutenkin itse raitiotien rakentaminen Santalahteen eteni hyvin ja liikennöinnin käynnistymispäivä pystyttiin lukitsemaan elokuulle 2023. Lentävänniemessä, Niemenrannassa ja Hiedanrannassa työt etenivät myös. Lisäksi Näsisaaren täyttötyöt saatiin suoritettua loppuun.


Ratikan liikennöinnistä vastaa liikennöintiallianssi, jonka muodostavat Tampereen seudun joukkoliikenne Nysse, Tampereen Raitiotie Oy ja VR. Ratikka on osa Nyssen joukkoliikenneperhettä, ja käytössä ovat Nyssen lipputuotteet ja hinnat.

Tampereen Raitiotie Oy vastaa tilaajana Tampereen raitiotieinfrastruktuurin rakentamisesta, kalustohankinnasta, rahoituksen järjestämisestä, Ratikan brändistä sekä raitiotiejärjestelmän toimivuudesta. VR:n vastuulla on raitiotien sujuvasta operointi: liikenteenohjaajat ja raitiovaununkuljettajat ovat VR:n palveluksessa.