Maksu- ja informaatiojärjestelmät

Lippu- ja maksujärjestelmä

Nyssen maksujärjestelmässä tapahtui merkittäviä muutoksia, kun yölisä poistui kaikista kausilipuista (30, 90 ja 360 vrk) ja lähimaksuun otettiin käyttöön 24 tunnin hintakatto 1.2.2022 alkaen. Lähimaksun 24 tunnin hintakatto tuli tukemaan Nysse Mobiilissa olevaa vastaavaa lippua, kun fyysiselle kortille ladattavan vuorokausilipun myynti oli lopetettu edellisenä vuonna. Toimenpiteillä valmistauduttiin kesällä tapahtuvaan käteistuotteiden poistumiseen. 

Käteistuotteet poistuivat Nysse-liikenteestä kesäliikennekauteen siirryttäessä 6.6.2022. Linja-autoissa olevat kuljettajalaitteet päivitettiin vastaamaan muutosta. Käteisen poistumisen edellytyksenä oli, että jokaisesta seudun kunnasta löytyy ennakkokertalippuja myyvä myyntipiste. Myyntipisteverkosto laajeni näin ollen myös Vesilahdelle, kun sopiva myyntipiste löytyi ja myyntipisteeseen toimitettiin Nyssen Kioski-myyntilaite. 

mainoskuva, jossa kerrotaan, että Tappara-Ilves -ottelulipulla pääsee Nokia Arenalle Nyssen kyydissä 3.12.

Tapahtumalippua laajennettiin vuoden 2021 lopulla Ilveksen ja Tapparan kanssa aloitetusta Liiga-pilotista. Tapahtumalippu oli käytössä Liiga-kauden 2021–22 loppuun asti, ja yhteistyötä jatkettiin myös seuraavalle Liiga-kaudelle sekä laajennettiin muihin tapahtumiin. Pienempien tapahtumayhteistöiden lisäksi tapahtumalippu oli käytössä mm. keväällä pelatuissa jääkiekon MM-kisoissa sekä kesällä järjestetyssä Gymnaestrada-tapahtumassa. Nysse teki myös yhteistyösopimuksen Warner Music Liven kanssa: tapahtumalippu oli käytössä Nokia Arenalla järjestetyissä Mestarit- ja Suvi Teräsniska -konserteissa. 

Vuoden aikana tehtyjen muutosten yhteydessä jatkettiin järjestelmäkehitystä ja suunnitteilla oleva tunnistepohjaisuuteen siirtyminen sekä clearing-järjestelmän uusiminen etenivät mm. määrittelytöillä. Lisäksi Nyssellä keskityttiin yhä enemmän raportoinnin kehittämiseen ja tehtiin valmisteluita vuoden 2023 alusta tulevaan henkilökuljetuspalvelujen väliaikaiseen arvonlisäverovapautukseen. Nella.fi-verkkopalvelun käyttämä Suomi.fi-verkkomaksupalvelu uudistettiin, joka vaati myös laajaa kehitystyötä sekä päivityksiä Nella.fi-verkkopalveluun. 

Informaatio- ja suunnittelujärjestelmä

Nyssen sähköiseen matkustajainformaatiokokonaisuuteen kuuluvat muun muassa reittiopas, bussien ja ratikoiden matkustamonäytöt, pysäkkien informaationäytöt ja Nysse.fi -sivun aikataulupalvelu. Näissä eri informaatiokanavissa näkyvät aikataulutiedot tuotetaan suunnittelujärjestelmässä ja täydennetään informaatiojärjestelmän reaaliaikatiedolla. Nysse on uusinut suunnittelujärjestelmäänsä ja sen käyttöönotto toteutettiin vuonna 2022. Mtram-suunnittelujärjestelmällä tuotettiin ensimmäisen kerran aikatauludataa (GTFS) kesäliikenteeseen vuonna 2022. Järjestelmän uusimisella modernisoitiin entinen järjestelmä ja esimerkiksi mahdollistetaan parempi valmius erilaisten poikkeusten suunnitteluun ja aikatauluihin vientiin. Asiakkaalle muutos on voinut näkyä esimerkiksi hieman muuttuneina ajoaikoina ja uudentyyppisinä PDF-tulosteina.

Informaatiokokonaisuudessa edellinen vuosi 2021 sisälsi monta uuden järjestelmän käyttöönottoa. Vuonna 2022 keskityttiin pienempiin parannuksiin ja sujuvoitettiin järjestelmien käyttöä. Tällaisia toimia olivat esimerkiksi voimassa olevien tiedotteiden ja peruttujen lähtöjen koontinäkymien toteuttaminen ja sisällyttäminen Nysse.fi sivulle.

Liikenteen palvelumuutosten ja peruttujen vuorojen näkymä nysse.fi-sivustolla.

Tiedottamisessa otettiin käyttöön tiedotepohja-työkalu, joka mahdollisti helpommin ja nopeammin vakiomuotoisten tiedotteiden viestinnän eri kanaviin. Liityntäpysäköinnit saatiin paremmin mukaan reittioppaaseen ja reitityksiin.