Tilinpäätös 2022
Toiminnan painopisteet ja keskeiset muutokset
Tampereen seudun joukkoliikenteessä toteutettiin vuonna 2021 historiallisen suuret muutokset. Ratikkaliikenne käynnistyi ja suuri linjastouudistus toteutui samassa yhteydessä. Muutokset on otettu hyvin vastaan ja vuoden 2022 liikennetarjontaan tehtiin pientä hienosäätöä asiakaspalautteen pohjalta. Lähivuodet joukkoliikenteessä jatketaan ainakin liikennetarjonnan osalta suhteellisen vähäisin muutoksin valmistautuen samalla Ratikan toisen osan avaamiseen Lentävänniemeen 2024-2025. Matkustuksen kasvun jatkuessa myös tarjontaa on lisättävä.
Vuoden 2022 aikana bussiliikenteen kustannustaso nousi merkittävästi. Energian hinta lähti reippaaseen nousuun jo 2021 vuoden lopulla ja helmikuussa 2022 alkanut Ukrainan sota kiihdytti nousua. Loppuvuoden 2022 aikana kustannustaso nousi vielä mm. palkkakustannusten ja inflaation vaikutuksesta.
Korona vaikutti vielä alkuvuodesta matkustukseen. Toukokuusta alkaen koronan vaikutus lieveni olennaisesti ja kysyntä lähti melko voimakkaaseen kasvuun. Vuoden lopulla oltiin nousijamäärissä jo noin 10 prosenttia edellä vuoden 2019 nousijamääriä.
Palveluryhmän talous
Joukkoliikenteen toimintakate toteutui 0,7 milj. euroa vuosisuunnitelmaa huonompana (sisältäen palvelualueen tukipalvelujen vyörytysosuudet).
Toimintatuotot toteutuivat 5,1 milj. euroa vuosisuunnitelmaa suurempana johtuen lipputulojen, seudun kuntien maksuosuuksien ja valtiontukien ennakoitua suuremmasta toteumasta. Koronapandemia vähensi matkustusta vuoden ensimmäisellä kolmanneksella. Valtio kompensoi koronan vaikutusta ja voimakasta kustannustason nousua lisäämällä valtiontukea. Koronan vaikutus ja kustannustason nousu lisäsivät seudun kuntien maksuosuuksia. Matkustus kasvoi vuoden loppua kohden mentäessä lisäten lipputuloja.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi lokakuussa (KV 24.10.2022 § 163) suuruudeltaan 0,323 milj. euron teknisen talousarviomuutoksen yhdyskuntalautakunnan ja joukkoliikennelautakunnan raitiotien hallintokustannusvastikkeen kohdistamiseen. Muutoksella hallintokustannusvastikkeen kohdentumista tarkennettiin lautakuntien välillä vähentämällä joukkoliikennelautakunnan vuokrakuluja 0,323 milj. euroa ja kasvattamalla samalla määrällä yhdyskuntalautakunnan vuokrakuluja. Muutoksen nettovaikutus palvelualueen ja kaupungin tulokseen on +/- 0 euroa. Lisäksi kaupunginvaltuusto muutti joukkoliikennelautakunnan talousarviota vähentämällä toimintatuloja 1,0 milj. euroa johtuen koronan vaikutuksista lipputulokertymään ja lisäsi toimintamenoja 4,0 milj. euroa joukkoliikenteen kustannustason nousun johdosta.
Joukkoliikenteen toimintakulut toteutuivat 5,9 milj. euroa vuosisuunnitelmaa suurempana. Muutos aiheutui pääosin voimakkaasta kustannustason noususta. Joukkoliikenteen kustannustaso nousi vuoden aikana noin yli 10 prosenttia eli noin 6 milj. euroa. Lisäksi Ratikan liikennöintiallianssin kustannukset olivat noin 1,0 milj. euroa ennakoitua suuremmat.
Bruttoinvestoinnit toteutuivat 0,5 milj. euroa vuosisuunnitelmaa pienempinä ja nettoinvestoinnit 0,6 milj. euroa vuosisuunnitelmaa pienempinä. Investoinnilla rahoitetaan lippu- ja maksu- sekä infojärjestelmän pitkävaikutteisia hankintoja.