Joukkoliikennejohtajan katsaus

kuva Mika Periviidasta

Vahva kasvun vuosi

Mika Periviita
Joukkoliikennejohtaja

Vuosi 2023 oli Nysse-liikenteessä vahvan kasvun vuosi. Matkustajamäärä kasvoi vuodesta 2022 lähes kahdeksalla miljoonalla nousulla 50,4 miljoonaan nousuun. Kasvua oli huikeat 18 prosenttia. Vuotuisen 50 miljoonan nousun lisäksi ylitettiin ensimmäistä kertaa päivittäisen 200.000 nousun rajapyykki. Ylitys tapahtui perjantaina 27. päivä lokakuuta, jolloin Tampereen keskustassa pelattiin jääkiekon paikallispeli ja avattiin Valoviikot. Hyvä viikonpäivä tapahtumineen Nysselle.  

Vuoden 2023 nousijamäärä oli meillä 22 prosenttia suurempi kuin koronapandemiaa edeltäneenä vuonna 2019. Helsingin ja Turun seuduilla oltiin vielä viime vuoden osalta miinuksella vuoteen 2019 verrattuna.

Kasvua oli myös asiakastyytyväisyydessä, mikä nousi niin bussien, ratikan kuin liityntäbussien matkustajien keskuudessa. Yleisarvosana Nysse-alueen bussilinjoille oli 4,2/5, ratikkalinjoille 4,5 ja liityntäbussilinjoille 4,3. Kansainvälisessä Best-tutkimuksessa (Benchmarking in European Service of Public Transport) Nyssen suositteluhalukkuus oli kaikista tutkimukseen osallistuneista Euroopan kaupungeista paras.

Kasvun taustalla on usein pitkäjänteinen työ, mikä pätee hyvin meidän matkustajamäärien kuin asiakastyytyväisyydenkin kasvun osalta. Nyt niitämme satoa ja nähtävissä on, että sadonkorjuuta on vielä pidemmän aikaa.

Ratikkaliikenne laajeni Santalahteen 7. elokuuta talviliikennekauden käynnistyessä. Uusina pysäkkeinä otettiin käyttöön Särkänniemi, Tikkutehdas ja Santalahti. Rakennustyöt jatkuivat Lentävänniemen haaralla ja liikenne Lentävänniemeen alkaa 7. tammikuuta 2025. Tähän valmistautumiseksi Nyssen läntinen linjastosuunnitelma vuosille 2024–2025 hyväksyttiin Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa kertomusvuoden helmikuussa. 

Raitiotien jatkosuunnittelu eteni Pirkkalan ja Linnainmaan ratahaaroilla. Pirkkala-Linnainmaa-ratikan hankesuunnitelma valmistui helmikuussa 2023 ja sen pohjalta huhtikuussa 2023 Pirkkalan kunnanvaltuusto ja Tampereen kaupunginvaltuusto päättivät toteutussuunnittelun käynnistämisestä.

Lakot ja muun muassa kuljettajapulasta johtuvat poikkeustilanteet näkyivät Nyssen viestinnässä merkittävästi vuonna 2023. Reittiopas työkaluna ja yhteistyöprosessi liikennöitsijöiden kanssa infon hallinnassa osoittautuivat viimeistään vuoden 2023 lukuisissa häiriötilanteissä oivaksi matkustajan arjen sujuvuuden turvaksi.

Vahva matkustajamäärän kasvu näkyi vuoden 2023 talouden toteumassa ennakoitua suurempina lipputuloina, mutta myös liikenteen lisäystarpeena voimakkaan kustannusnousun ohella. Toimintakate toteutui kuitenkin 1,2 miljoonaa euroa vuosisuunnitelmaa parempana. Satokausi 2023 oli hyvä.