Kortti- ja maksujärjestelmähistoria Tampereella

Isä ja poika tervehtivät bussinkuljettajaa kyytiin noustessaan.

2023

  • Lippu- ja maksujärjestelmän uudistamisen projekti käynnistyy – tavoitteena siirtää Nyssen matkakorttijärjestelmä korttipohjaisesta tilipohjaiseksi
  • Tapahtumalippua testataan Särkänniemen joulu -tapahtumassa
  • Tapahtumalipun muutoshallintaprojekti käynnistyy – tavoitteena toiminnan ja luotettavuuden parantaminen erikoistilanteissa
  • Ennakkokertalippu käyttöön Nysse-alueen junaliikenteessä 1.5.2023
  • Valmistaudutaan vyöhykemuutoksen käyttöönottoon

2022

  • Käteistuotteet poistuvat 
  • Tapahtumalippu laajenee 
  • Yölisä poistuu kausilipuista 
  • Nella.fi-verkkopalvelun maksupalvelu uudistuu 
  • 24 tunnin hintakatto käyttöön lähimaksussa 
  • Tunnistepohjaisuuden kehitystyötä sekä clearing-järjestelmän uudistamista jatketaan 

2021

  • Lähimaksaminen käyttöön
  • Tapahtumalippu pilottikäyttöön Ilveksen ja Tapparan kotiotteluihin Liigassa
  • Opiskelijoiden 30 vrk kausilippu Nysse Mobiiliin
  • Uusi asiakaspalveluohjelma ja jälleenmyyjien myyntilaite käyttöön
  • Tarkastajasovellus käyttöön matkalippujen tarkastajille
  • Ennakkokertalippu (QR-koodi) myyntiin asiakaspalvelussa ja myyntipisteissä
  • Maksujärjestelmä tuotantokäyttöön raitiovaunuissa
  • MobilePay ja operaattorimaksaminen maksutavaksi Nysse Mobiiliin
  • MobilePay maksutavaksi Nella.fi -verkkopalveluun. Nysse Mobiilin saavutettavuusarvio ja sen perusteella tehdyt toimenpiteet sovellukseen.

2020

  • Suomi.fi-valtuudet käyttöön matkakortin tilaamisessa Nella Nettilatauspalvelussa.
  • Lähimaksamisen projekti käynnistyy
  • Opiskelijoiden 30 vrk kausilipun pilotti Nysse Mobiilissa
  • Sisäistä raportointia kehitetään
  • Asiakaspalveluohjelman ja jälleenmyyjien laitteiden uudistamisen projekti käynnistetään.

2019

  • Junapilotti käynnistyy ja laiturilukijat asennetaan asemille. Avorahastuspilotti alkaa linjalla 2. Mobiililipun ensimmäisessä vaiheessa otetaan käyttöön kerta- ja vuorokausilippu.

2018

  • Matkakortinlukijoiden ja mobiililipun uusiminen alkaa.

2016

  • Otetaan käyttöön uuden vyöhykemallin mukainen lippu- ja maksujärjestelmä.

2014

  • Otetaan käyttöön uusia lippuja (mm. sarjaliput, Kelan koulumatkatukiliput), lippujen kelpoisuusalueita ja alennuksia laajennetaan.

2013

  • Seutu+VR –lippukokeilu käynnistyy.

2012

  • Nettilatauspalvelu otetaan asiakaskäyttöön.

2010

  • Uuden informaatiojärjestelmän (IJ-2010) rakentaminen alkaa
  • Uusi matkakortti otetaan käyttöön
  • IJ-2010 –järjestelmän pilottikokonaisuus hyväksytään.

2009

  • Nettilatauspalveluprojekti käynnistyy
  • Uudet myyntilaitteet ja -ohjelmat latauspisteisiin
  • Uudesta infojärjestelmästä solmitaan sopimus Logica Suomi Oy:n kanssa.

2007

  • Päätettiin uuden matkakorttijärjestelmän hankinnasta
  • Sopimus valitun laite- ja ohjelmatoimittajan Pusatec Oy:n kanssa allekirjoitetaan 29.10.2007.

2006

  • Työsuhdematkalippu otetaan käyttöön.

2003

  • Matkakortin arvolipulla voi maksaa sisäänpääsyn Tampereen uimahalleissa
  • Mobiililippu (SMS) koekäyttöön.

1997

  • Heinäkuusta 1997 lähtien vain uusi rahastusjärjestelmä on käytössä.

1996

  • Matkakorttien lataus aloitetaan myös jälleenmyyntipisteissä
  • Yhteistariffiliikenne alkaa 3.6.1996. Liikennelaitoksen lisäksi rahastusjärjestelmän ottavat käyttöön Väinö Paunu Oy, Länsilinjat Oy, Alhonen & Lastunen Oy (nykyinen Veolia Transport Tampere Oy), Valkeakosken Liikenne Oy, Luopioisten Linja Oy ja Helmikkala Ky.

1995

  • Kortin lukijalaitteet tulevat kaikkiin liikennelaitoksen autoihin
  • Matkakorttien alustus ja myynti alkaa liikennelaitoksen neuvonnoissa.

1993

  • Kaupunginvaltuusto päättää uuden rahastusjärjestelmän lippulajeista ja lippujen hinnoitteluperiaatteista.