Maksu- ja informaatiojärjestelmät
Lippu- ja maksujärjestelmä
Joukkoliikenne vapautettiin arvonlisäverosta ajalle 1.1.–30.4.2023, ja tänä aikana kaikissa lipputuotteissa arvonlisävero oli 0 %. Lippujen hinnat pysyivät kuitenkin samoina veroalen ajan, ja tämä siirsi hinnankorotuksia myöhemmäksi.
Kelan tukeman koulumatkatukilipun hakemusten käsittely siirtyi oppilaitoksilta suoraan Kelalle 18.7.2023 alkaen. Muutoksen vuoksi tilattiin ja testattiin uusi liittymä, joka mahdollistaa lipun lataamisen matkakortille jatkossakin.
Lippu- ja maksujärjestelmän uudistamisen projekti käynnistettiin keväällä, ja sen tavoitteena on siirtää Nyssen matkakorttijärjestelmä korttipohjaisesta tilipohjaiseksi. Projektissa tehtiin vuonna 2023 tiivistä yhteistyötä järjestelmätoimittajien kanssa sekä määrittelyn että kehitystyön osalta. Lisäksi toteutettiin asiakasrekisterin tekninen siirto taustajärjestelmissä sekä siirryttiin käyttämään uudistettua asiantuntijatyökalua (Portal).
Loppuvuonna valmistauduttiin 2024 tammikuussa tulevaan vyöhykeuudistukseen, jossa Nysse-alueen maksuvyöhykkeiden määrä vähenee kuudesta kolmeen. Muutosta suunniteltiin, testattiin ja koordinoitiin usean eri tahon kanssa. Lisäksi vyöhykeuudistuksen yhteydessä lippulaitteen ulkoasu päivitettiin tummapohjaiseksi vastaamaan nykyisiä brändivärejä.
Tapahtumalippu vakiinnutti asemaansa vuonna 2023. Yhteistyö liigaseurojen Ilveksen ja Tapparan kanssa jatkui ja laajentui koskemaan myös CHL-pelejä. Liigan otteluissa jo noin viidennes kävijöistä hyödyntää joukkoliikenne-etua. Liigayhteistyön lisäksi vuonna 2023 tapahtumalippua käytettiin muun muassa lasten ja nuorten urheilutapahtumissa, konserteissa sekä muissa suurtapahtumissa.
Vuoden 2023 lopussa tapahtumalippua pilotoitiin ensimmäistä kertaa Särkänniemen tapahtumarannekkeessa, kun Koiramäen jouluun ennakkoon ostetut Joulurannekkeet pitivät sisällään Nyssen joukkoliikennematkat. Koiramäen joulu -tapahtumaa vietettiin Särkänniemessä joulunalusviikonloppuina 25.11.2023 alkaen sekä 26.–27.12.2023, ja rannekkeella pääsi matkustamaan Nyssen busseilla ja ratikoilla. Pilotti osoittautui onnistuneeksi.
Kaiken kaikkiaan vuonna 2023 tapahtumalipulla tehtiin
350 442 matkaa ja lippuja käytettiin 174 809 kpl.
Informaatio- ja suunnittelujärjestelmä
Vuonna 2023 matkustajainformaatiossa jatkettiin järjestelmien pienkehitystä. Pääasiallisia kehityskohteita olivat taustajärjestelmien käytön helpottaminen, lisäraportoinnin tuottaminen suunnittelun avuksi sekä erilaiset virheiden korjaukset. Matkustajille suoraan näkyvää kehitystä tehtiin muutamaan järjestelmään.
Joukkoliikenteen suunnittelujärjestelmää alettiin laajemmin hyödyntää poikkeusliikenteen suunnittelussa. Tästä on esimerkkinä Nokia Arenalla järjestettyjen jääkiekon MM-kisojen aikaiset liikennesulut, joiden aikainen poikkeusliikenne suunniteltiin tarkasti jokaiselle bussilinjalle ja -vuorolle. Päivittäinen aikatauludata vietiin reittioppaaseen, ja tarjottu pysäkkikohtainen reaaliaikainformaatio oli tarkkaa.
Alkuvuodesta reittioppaassa käyttöönotettiin uusi reititysmoottori, joka nopeuttaa reittihakuja, tuottaa laadukkaampia reitityksiä etenkin pitkillä matkoilla ja mahdollistaa myös jatkokehityksen entistä paremmin. Myös junien reaaliaikatiedot saatiin lisättyä reittioppaaseen käyttäen Fintrafficin valtakunnallisia rajapintoja.
Ratikoiden matkustamonäytöillä otettiin kokeilujakson jälkeen käyttöön paikannuksen perusteella vaihtuva sisältö. Ominaisuutta hyödynnetään ensimmäisenä Taysin alueella, missä näytölle vaihdetaan liityntäbussien lähtöaikataulut ennen vaunun saapumista vaihtopysäkille. Ratikkaliikenteen jatkuminen Pyynikintorilta Santalahteen toi mukanaan pysäkkinäyttöjärjestelmän laajentamisen uusille ratikkapysäkeille.
Kuljettajille suunnatussa informaatiossa kokeiltiin suunniteltujen vaihtojen lisäämistä dataan ja edelleen tiedoksi kuljettajapäätteen ajonäkymään. Laajempi käyttö vaatii suunnittelujärjestelmän toimintojen kehittämistä.