Raitiotien suunnittelu

Havainnekuvassa ratikka Rantaperkiössä Nuolialantiellä.

Raitiotien jatkosuunnittelu eteni vuonna 2023 Pirkkalan ja Linnainmaan ratahaaroilla. Pirkkala-Linnainmaa-ratikan hankesuunnitelma valmistui helmikuussa 2023 ja sen pohjalta huhtikuussa 2023 Pirkkalan kunnan valtuusto ja Tampereen kaupungin valtuusto päättivät ryhtymisestä toteutussuunnitteluun. Työtä jatkamaan kilpailutettiin allianssi, jonka palveluntuottajat valittiin syyskuussa 2023. Samalla käynnistyi allianssin kehitysvaihe, joka tähtää raitiotiekatujen katusuunnitelmien, toteutussuunnitelman ja tavoitekustannuksen laatimiseen. Näiden perusteella lokakuussa 2024 valtuustot voivat tehdä päätöksen rakentamisesta, sen laajuudesta ja mahdollisesti vaiheittain toteuttamisesta.

Rosenlewin silta talvella.

Raitiotien rakentaminen

Raitiotien rakentaminen jatkui vuonna 2023 osalla 2 Pyynikintorilta Lentävänniemeen.

Pyynikintorin ja Santalahden välinen osuus valmistui ja liikennöinti pääsi käynnistymään suunnitellusti elokuussa 2023. Santalahden ja Lentävänniemen välisellä osuudella rakentamistyöt jatkuivat aikataulussa. Liikenteen on suunniteltu käynnistyvän tammikuussa 2025.


Ratikan liikennöinnistä vastaa liikennöintiallianssi, jonka muodostavat Tampereen seudun joukkoliikenne Nysse, Tampereen Raitiotie Oy ja VR. Ratikka on osa Nyssen joukkoliikenneperhettä, ja käytössä ovat Nyssen lipputuotteet ja hinnat.

Tampereen Raitiotie Oy vastaa tilaajana Tampereen raitiotieinfrastruktuurin rakentamisesta, kalustohankinnasta, rahoituksen järjestämisestä, Ratikan brändistä sekä raitiotiejärjestelmän toimivuudesta. VR:n vastuulla on raitiotien sujuvasta operointi: liikenteenohjaajat ja raitiovaununkuljettajat ovat VR:n palveluksessa.