Viestintä ja markkinointi

Karttakuva uudesta kolmen vyöhykkeen mallista.

Yhteiskunnalliset kriisit ja poikkeustilanteet näkyivät Nyssen viestinnässä. Kertomusvuoden aikana varauduttiin sähkökatkoihin ja tiedotettiin useiden lakkojen vaikutuksista joukkoliikennepalveluihin.  

Nysse-liikenteen ajankohtaisista asioista kerrottiin muun muassa Matkalla kanssasi -asiakaslehdessä, joka jaettiin kaikkiin Nysse-alueen kotitalouksiin lokakuussa.  

Syksyllä alkoi maksuvyöhykeuudistuksen viestintä. Tammikuussa 2024 tapahtuvasta vyöhykeuudistuksesta kerrottiin lehti- ja radiomainoksin, ja muun muassa somessa julkaistun tietovisan avulla. Toiminta-alueen kuntiin jaettiin valmista viestintämateriaalia.

Nysselkis – apua digipalveluihin

Nysselkis-tapahtumissa neuvottiin, autettiin kädestä pitäen ja annettiin käytännön vinkkejä Nyssen digipalveluihin. Kiertueella tavoitettiin lähinnä ikäihmisiä, mutta tapahtumiin osallistui myös muita kiinnostuneita.​ Tapahtumat järjestettiin Tampereella keväällä 24.5. ja 29.5. ja Nokialla 31.5. Syksyn kiertue järjestettiin 25.9. Orivedellä, 27.9. Kangasalla, 29.9. Tampereella ja 2.10. Lempäälässä.  

Nyssen opastuspiste Nysselkis-tapahtumassa.

Jalkautuvien tapahtumien lisäksi toteutettiin kolme Nysselkis-opasvideota Nyssen digipalveluista​: Nella.fi-verkkopalvelusta, Nysse Mobiili -sovelluksesta ja reittioppaan käytöstä.  

Nyssen tarakkapyörä ja esittelijä kesätorilla.

Än, yy, tee, Nysse kesä alkoi!  

Nyssen kesä 2023 käynnistyi mainoskampanjalla: Nella.fi-verkkopalvelusta voi ostaa kausilippuja alennettuun hintaan. Kesäkampanjaa jatkettiin teemalla ”Nysse vie kesäseikkailuihin”, jossa markkinoitiin joukkoliikenteen helppoutta ja huolettomuutta. Kampanjan aikana jalkauduttiin kesäiseen kaupunkiin muun muassa jakamaan vesipulloja helteisinä päivinä.  

Antti Tuiskun konserttimainos.

Tapahtumalippu

Aiempien vuosien tapahtumalippuyhteistyö Ilveksen ja Tapparan kanssa jatkui vuonna 2023, kun Liiga- ja jääkiekon Mestarien Liiga CHL-otteluiden kaikki liput ja kausikortit sisälsivät matkustusoikeuden Nysse-liikenteessä ottelupäivinä. Tapahtumalippua mainostettiin jääkiekkoseurojen kanssa yhteistyössä. 

Tapahtumalippu oli käytössä myös useassa muussa Tampereella järjestetyssä tapahtumassa. Matkaoikeus Nyssen kyydissä sisältyi muun muassa jääkiekon MM-kisojen Tampereella pelattavien otteluiden pääsylippuihin, Delfin Basket -turnauksen osallistujapasseihin sekä Antti Tuiskun, Kuninkaiden paluu- ja Raskasta Joulua -konserttien pääsylippuihin.  

Lippuyhteistyötä Särkänniemen kanssa pilotoitiin Koiramäen joulussa: Nysse-matkat sisällytettiin Särkänniemen verkkokaupasta ostettuihin Joulurannekkeisiin. 

Nainen pyöräilee Tampereen kaupunkipyörällä keskustassa.

Kaupunkipyörät

Kaupunkipyörien osalta markkinoitiin laajennettua pyöräasemaverkostoa ja pidennettyä käyttöaikaa. Kaupunkipyöriä markkinoitiin etenkin digitaalisissa kanavissa ja erilaisissa opiskelijatapahtumissa. Kaupunkipyöräkauden avausta juhlittiin Sale-pyörä-päivässä 30.4. Tapahtuman järjesti markkinointiyhteistyökumppani Pirkanmaan Osuuskauppa. Kaupunkipyörillä tehtiin kauden 2023 aikana noin 150 000 matkaa. 

Värikäs piirroskuva bussista, jonka kyljessä lukee Ilves ja Tappara.

Lapset ja nuoret

Alkuvuonna jatkettiin 13–24-vuotiaille suunnattua Mun matka -kampanjaa, jossa kerrottiin, miten joukkoliikenne tarjoaa nuorille mahdollisuuden itsenäiseen liikkumiseen helposti ja edullisesti. Keskeisenä toimenpiteenä oli vaikuttajayhteistyö tamperelaisten Veetu Vuoren ja Mandimain kanssa.  

Alkuvuonna huomioitiin myös pienempiä matkustajia, kun Nysse-alueen esikoululaisille tarjottiin jälleen mahdollisuus hankkia matkakortti ilmaiseksi Nella.fi-verkkopalvelusta. Samalla eskarilaisille järjestettiin piirustuskilpailu, jossa tehtävänä oli piirtää unelmien bussi. Kilpailuun osallistui kymmeniä eskariluokkia, ja voittajatyön valitsivat Nyssen asiakkaat some-kanavilla järjestetyssä äänestyksessä. Jääkiekkoaiheisen unelmien bussin piirtänyt eskariryhmä pääsi kevätretkelle bussipesuun.   

Kesällä toisen asteen oppilaille viestittiin koulumatkatukilipusta ja koulumatkatuen muuttuneista hakukäytännöistä.  

Syksyllä aloitettiin yhteistyö Tampereella sijaitsevan Yrityskylä Pirkanmaan kanssa. Yrityskylään luotiin Nysse-pienoisyritys, joka tarjoaa pirkanmaalaisille 6.-luokkalaisille mahdollisuuden harjoitella työelämä-, talous- ja yrittäjyystaitojaan joukkoliikenteen parissa. 

Piirroskuvassa oranssi palikka tukkii hämmästynein ilmein oviaukon.

Mukavat matkat tehdään yhdessä  

Liikkujan viikolla syyskuussa käynnistettiin Mukava matka -kampanja, jossa muistutettiin toisten matkustajien huomioimisesta ja joukkoliikenteessä matkustamisen hyvistä tavoista. Kampanjassa esiintyi hyväntahtoinen palikka, joka erehdyksessä päätyi toimimaan juuri niin kuin ei pitäisi.   

Bussi ja ratikka pysäkillä, kuvan päällä oranssi häiriömerkki.

Nysse sosiaalisessa mediassa

Nyssen suosituin sosiaalisen median kanava on Facebook. Myös Instragramin käyttäjämäärä kasvaa tasaisesti. Twitter-tili @Nysseinfo tuottaa liikenteen häiriö- ja poikkeusviestintää. LinkedIn-kanavalla keskitytään sidosryhmäviestintään ja työelämää tukevien palveluiden esittelyihin. 

Vuoden 2023 lopussa Nyssellä oli sosiaalisen median kanavilla seuraajia seuraavasti: 

  • Facebook 11 347 
  • Instagram 3 583 
  • X 1 600 
  • LinkedIn 228 
  • YouTube 210.