Asiakkaiden osallistaminen
Asiakkaiden osallisuus ja asiakastyytyväisyys
Joukkoliikenteen osallisuuden malli NysseLab lanseerattiin vuonna 2020. Vuosi 2021 käynnistyi laajalla asiakastestausten sarjalla, kun yli 1900 ilmoittautuneen NysseLab-testaajan joukosta päästiin arpomaan osallistujia Ratikan palvelun testaukseen. Lajinsa ensimmäiset ratikan testimatkustajat osallistuivat NysseLabin kautta järjestettyihin, yhteensä 11 testipäivään tammi-maalikuussa.
Maaliskuussa työ jatkui pienempimuotoisella digitaalisten palveluiden kehittämisellä. Valikoitu joukko eri ikäisiä ja eri elämäntilanteessa olevia asiakkaita osallistui Nyssen digipalveluiden vision validointiin. Koronan vuoksi nämä järjestettiin virtuaalisina tapaamisina.
Vuoden 2021 aikana toteutettiin myös useampia kyselyitä mm kaupunkipyörien käytöstä, lähimaksamisesta sekä Nokian linjastosuunnitelmista.
Vuonna 2021 uudistettiin myös Nyssen asiakastyytyväisyystutkimuksia ja palvelutuottaja kilpailutettiin. Koronatauon jälkeen asiakastyytyväisyystutkimukset käynnistyivät jälleen 14.9.2021 ja palveluntuottajana aloitti Roidu Oy. Asiakastyytyväisyyttä kysellään busseissa ja ratikoissa, yhteensä noin 1500 matkustajalta joka kuukausi. Nysse on mukana myös kansainvälisessä BEST-tutkimuksessa, jonka mukaan Nysse-liikenteessä on Euroopan toiseksi tyytyväisimmät matkustajat.