Joukkoliikennejohtajan katsaus

Historiallinen vuosi

Vuosi 2021 jää historian kirjoihin suurena Tampereen seudun joukkoliikenteen muutosten vuotena. Ratikka, uudistunut bussilinjasto, Tesoman seisake, Nysse Valvomo ja uudet infokanavat sekä uudistunut reittiopas, lähimaksun käyttöönotto ja muut lippujärjestelmän uudistukset sekä kaupunkipyörät muutamia mainitakseni. Tämä kaikki tapahtui keskellä pandemia-aikaa, joka myös asetti paljon haasteita tekemiselle. Vuoden 2021 lopulla julkistettiin ikään kuin yhteenvetona uusi Tampereen strategia 2030 – Tekemisen kaupunki. Hyvä nimi!

Ratikka ylittämässä Hämeensiltaa.

Koronatilanne siirsi ratikan asiakkaille avoimen koeliikenteen aloituspäivän Nyssen 15-vuotisjuhlapäivästä 1.4. toukokuulle. Ennakkoon ilmoittautuneet ensimmäiset asiakkaat pääsivät ratikkalinjan 3 kyytiin 10.5. alkaen. Virallisesti ratikka-aika alkoi 9.8., jolloin myös otettiin kokonaisuutena käyttöön Linjasto 2021. Historiallisen suuri linjastouudistus otettiin käyttöön vaiheittain ja paljon muutoksia toteutui jo kesäliikennekauden alkaessa 6.6. Elokuun muutokset täydentyivät Tesoman seisakkeen avaamisella 16.8.

Ratikan liikennöintiä valmisteltiin yhdessä VR Oy:n ja Tampereen Raitiotie Oy:n kanssa liikennöintiallianssissa. Liikennöintiallianssissa tilaaja ja tuottaja toteuttavat liikennöinnin yhteistoiminnassa ja yhteisellä projektiorganisaatiolla. Yhteiset tavoitteet, hyötyjen ja riskien jakaminen ja kannusteet kirittävät hyvään lopputulokseen. Oman tuotannon TKL:n kanssa otettiin uuteen, 1.1.2021 voimaantulleeseen sopimuksen mallia allianssisopimuksesta. Ensimmäisen vuoden positiivisia kokemuksia uudesta sopimusmallista olivat ainakin yhteistyössä jouhevasti aikaansaatu Nysse Valvomo ja tiivistynyt yhteistoiminta.

Vuonna 2021 tehtiin 29,2 miljoonaa nousua, mikä oli 7 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020, mutta 29 % vähemmän kuin ennen koronapandemiaa tehtiin vuonna 2019. Ratikka ja Linjasto 2021 lisäsivät Nyssen matkustajamääriä selvästi, vaikka koronapandemia vaikutti edelleen merkittävästi. Tampereella toivuttiin loppuvuoden aikana lähemmäksi pandemiaa edeltäneitä matkustajamääriä kuin muissa suurissa kaupungeissa.

Kesäliikennekauden alussa käyttöönotettu lähimaksu kasvatti nopeasti suosiota ja korvasi käteisellä liikennevälineissä ostettavan kertalipun käyttöä. Vuoden lopulla mobiilikertalipuilla ja lähimaksulla tehtiin 90 prosenttia kertalippumatkoista. Joulukuussa oltiinkin valmiita päättämään luopumisesta käteisen käytöstä liikennevälineissä vuoden 2022 kesäliikennekauden alkaessa.

Vuoden 2021 aikana Tampereen seudun joukkoliikenne otti poikkeuksellisen suuren kehitysaskeleen. Muutosten vaikutukset näkyvät pidemmällä aikajänteellä kaupunkirakenteen kehityksessä mutta helppokäyttöisempi, puhtaampi ja palvelutarjonnaltaan runsaampi joukkoliikenne vie Tampereen seutua harppauksen kohti liikenteellisesti kestävämpää tulevaisuutta. Voimakas sähköistyminen käynnistyi Ratikan myötä sen korvatessa 30–40 dieselbussia laskentatavasta riippuen. Vuoden 2021 päätöksillä hankittiin seudulle 26 sähköbussia, jotka aloittavat liikenteessä 2022. Työ jatkuu.

Kaikki ei tietenkään sujunut käsikirjoituksen mukaan. Toimitusvaikeuksien johdosta juhannukseen venynyt kaupunkipyörien lanseeraus yhdessä kesällä pahentuneen pandemiatilanteen kanssa jättivät kaupunkipyörien käytön murto-osaan tavoitteista. Kehitettävää riittää tältäkin osin.

kuva Mika Periviidasta

Mika Periviita
joukkoliikennejohtaja