Tampereen Raitiotien käyttöönotto
Ensimmäiset testimatkustajat pääsivät Tampereen Ratikan kyytiin tammikuussa. Testien tavoitteena oli viimeistellä matkustuskokemusta erilaisten testiryhmien avulla. Testeissä käytiin läpi muun muassa sujuvaa siirtymistä pysäkiltä raitiovaunuun, matkantekoa liikkuvassa ratikassa, maksamisen helppoutta ja vaunussa näkyvää matkustajainformaatiota. Testiin kuului sekä yksittäisen matkaketjun läpikäyntiä ja siihen liittyvän toimenpiteen toistamista.
Testimatkustajien rekrytoinnista vastasi Nysse. Erityisryhmien (esim. liikunta- ja aistirajoitteiset) matkakokemuksen tutkimus tehtiin erikseen yhteistyössä Tampereen kaupungin yhdenvertaisuuskoordinaattorin kanssa.
Asiakkaille avoin koeliikenne päästiin koronatilanteen vuoksi aloittamaan suunniteltua myöhemmin, 10.5. Koeliikenne aloitettiin rajoitetusti siten, että kyytiin pääsi ensimmäisten viikkojen ajan vain ilmoittautumalla ennakkoon. Koeliikennettä ajettiin tässä vaiheessa 15 minuutin vuorovälein arkisin kello 12–18. Matkat olivat yhdensuuntaisia välillä Etelä-Hervanta – Pyynikintori ja Pyynikintori – Etelä-Hervanta, linjalla 3.
Koeliikenne muutettiin täysin avoimeksi 24.5.2021. Tämän jälkeen kyytiin pääsi matkalipulla ilman ennakkovarausta kaikilta ratikkalinjan 3 pysäkeiltä. Samalla liikennöintiaikoja laajennettiin. Bussireitit ja vuorot pysyivät koeliikenteen ajan ennallaan.
Virallisesti Tampere siirtyi ratikka-aikaan 9.8.2021 syysliikennekauden alkaessa. Odotettu ratikkaliikenne käynnistyi linjoilla 1 (Tays, Kaupin kampus – Sorin aukio) ja 3 (Hervanta – Pyynikintori), ja samalla bussiliikenne siirtyi uusille reiteille.
Ratikan liikennöinnistä vastaa liikennöintiallianssi, jonka muodostavat Tampereen seudun joukkoliikenne Nysse, Tampereen Raitiotie Oy ja VR. Ratikka on osa Nyssen joukkoliikenneperhettä, ja käytössä ovat Nyssen lipputuotteet ja hinnat.
Tampereen Raitiotie Oy vastaa tilaajana Tampereen raitiotieinfrastruktuurin rakentamisesta, kalustohankinnasta, rahoituksen järjestämisestä, Ratikan brändistä sekä raitiotiejärjestelmän toimivuudesta. VR:n vastuulla on raitiotien sujuvasta operointi: liikenteenohjaajat ja raitiovaununkuljettajat ovat VR:n palveluksessa.