Viestintä ja markkinointi
Koronapandemian jatkuessa Nyssen viestinnässä keskityttiin edelleen luottamuksen palauttamiseen. Maaliskuussa asiakkaille kerrottiin Nyssen toimenpiteistä koronaturvallisen matkan varmistamiseksi videoin ja faktatiedoin. Kampanja näkyi sosiaalisessa mediassa, ja sen kasvoina oli kaksi bussinkuljettajaa sekä asiakaspalvelusihteeri.
Markkinointiviestinnän pääteema oli vuonna 2021 Nysse-perheen kasvaminen: ratikkaliikenteen käynnistyminen elokuussa ja samalla tapahtuvat linjastomuutokset ja maksamisen uudistukset.
Ratikan käyttämiseen opastettiin animaatiovideoin. Näin käytät Ratikkaa, Näin maksat Ratikassa ja Ohjeita turvalliseen matkaan -videot pyörivät somekanavilla ja matkustamo- sekä pysäkkinäytöillä. Suuren yleisön tavoittamiseksi käytettiin myös radio- ja TV-mainontaa sekä vaikuttajamarkkinointia.
Linjaston uudistamisesta kerrottiin abribus- ja idid-näytöillä, printti- ja digimainoksin sekä kohdennetummin alueellisin suorapostituksin. Uusi linjastokartta julkaistiin joka kotiin heinäkuussa jaetun Ratikka-Tamperelaisen keskiaukeamalla. Sosiaalisessa mediassa julkaistiin videoanimaatio linjastomuutoksen tavoitteista, ja lisäksi kokeiltiin natiivimainontaa Ilta-Sanomissa.
Lähimaksun käyttöönotosta kerrottiin muun muassa radiomainoksin ja bussien perissä. Opasvideo lähimaksamisen toiminnoista jaettiin sosiaalisen median lisäksi verkossa ja muun muassa Nyssen Youtube-kanavalla. Joulukuun viikonloppuina ja joulun välipäivinä lähimaksua kampanjoitiin alennettuun hintaan muun muassa Joulutorilla, matkustamo- ja pysäkkinäytöillä sekä sosiaalisen median kanavissa.
Toukokuussa aloitettiin uuden kaupunkipyöräjärjestelmän markkinointi. Kaupunkipyörien markkinointi keskittyi pääosin digitaalisiin kanaviin, kun ensin alkukesään ja lopuksi syksylle suunniteltu lanseeraustapahtuma jouduttiin yleisen pandemiatilanteen vuoksi perumaan. Kaupunkipyörien markkinoinnissa Nyssellä on kumppanuussopimus Pirkanmaan Osuuskaupan kanssa, ja pyöriä markkinoidaan Sale-brändillä.
Nyssen palvelualueen pysäkkikatoksiin asennettiin kesäkauden 2021 alussa uudet julisteet, joista löytyy pysäkin aikataulut, linjojen reittijanat sekä pysäkin paikallistava pikkukartta. Julisteessa julkaistiin myös uudistettu, koko seudun linjastoa kuvaava ohjeellinen linjakartta sekä matka- ja maksuohjeita. Ratikkapysäkkien julisteissa on lisäksi hinnasto. Julisteet vaihdetaan aikataulujen tai muiden merkittävien tietojen muuttuessa.
Tesoman seisakkeen avajaisia vietettiin elokuussa vain viikko Ratikan ja uuden linjaston käyttöönoton jälkeen. Avajaispäivänä asemalla järjestettiin koronaturvallisesti pienimuotoinen promootio yhdessä VR:n kanssa, ja kävijöille jaettiin kahvituksen lomassa esitteitä ja ilmapalloja. Uuden joukkoliikenneyhteyden avautumisesta jaettiin aseman seudulla myös suorakirje kotitalouksiin.
Nyssen Liiku kestävästi -viikko vietettiin Euroopan Liikkujan viikolla 16.–22. syyskuuta. Kampanjan teemoina olivat kestävä liikkuminen, pyöräily sekä eri joukkoliikennevälineet. Viikon aikana jaettiin heijastimia joukkoliikenteen matkustajille, huputettiin pyöräparkeilla olevia polkupyöriä Nyssen satulasuojilla ja järjestettiin pop-up-pyörähuolto, jossa tehtiin kevyitä pikahuoltoja veloituksetta. Tapahtumaa markkinoitiin paikallismedioissa ja sosiaalisen media kanavissa.
Nyssen tapahtumalippua pilotoitiin useassa erityyppisessä tapahtumassa. Näkyvimmin markkinoitiin Tapparan ja Ilveksen kanssa sovittua pilotointia, jossa liigaotteluiden kaikki liput ja kausikortit sisälsivät matkustusoikeuden Nysse-liikenteen busseissa, ratikoissa ja loppuvaiheessa myös junissa. Tämä sai kokonaisuutena hyvän vastaanoton ja laajalti näkyvyyttä, ja liigaseurojen kanssa tehtiin sopimus tapahtumalipuista myös kevätkaudelle 2022.
Syksyllä käynnistettiin Rohkeasti ratikkaan -kampanja, jonka tavoitteena oli tuoda esiin ratikassa matkustamisen vaivattomuutta, kertoa joukkoliikenteen eduista sekä tavoista vähentää työntekijöiden hiilijalanjälkeä työmatkailussa. Kampanjassa mainostettiin myös Nyssen työsuhdelippua. Markkinointitoimia kohdennettiin ratikan vaikutusalueen yrityksiin. Markkinointikanaviksi valikoituivat suoramainonta, seudulliset yrittäjälehdet sekä sosiaalisen median kanavat. Lisäksi järjestettiin yritysasiakastilaisuuksia sekä Vastuullisuus on tekoja -webinaari. Markkinointia tuettiin muun muassa ulkomainonnalla, vaikuttajamarkkinoinnilla ja natiivimainonnalla.
Asiakaslehti Matkalla kanssasi julkaistiin kertomusvuoden aikana kerran, ja se jaettiin kaikkiin kotitalouksiin Tampereella, Kangasalla, Lempäälässä, Nokialla, Orivedellä, Pirkkalassa, Vesilahdessa ja Ylöjärvellä huhtikuussa. Uutiskirje ilmestyi vuoden aikana 13 kertaa. Lisäksi Nyssen jälleenmyyjille lähetettiin neljä uutiskirjettä ajankohtaisista muutoksista lippu- ja myyntitavoissa.
Seudun esikoululaisille tarjottiin mahdollisuus hankkia matkakortti ilmaiseksi Nella.fi -verkkopalvelusta.
Loppuvuonna Nyssen viestinnässä otettiin käyttöön kaksi uutta sosiaalisen median kanavaa, Twitter ja LinkedIn. Twitter-tili @Nysseinfo avattiin liikenteen häiriö- ja poikkeusviestintää varten. Viestit luodaan Nysse-valvomossa samalla sovelluksella, jolla tehdään häiriöviestit mm. netin aikataulupalveluihin. LinkedIn-kanavalla keskitytään sidosryhmäviestintään ja työelämää tukevien palveluiden esittelyihin.